Kmo’s en digitalisering: een onmogelijke combinatie?

Bij digitalisering kijken we vaak naar grote bouwbedrijven. “Maar ook kmo’s halen er voordeel uit “, zegt Tim Vissers van het WTCB. “Als we bouw-kmo’s bezoeken, zien we dat er veel kennis aanwezig is bij de zaakvoerder. Die kennis kan je best digitaliseren. Zo kunnen ook andere mensen ermee aan de slag gaan. Er zijn grote tijdswinsten en kostenbesparingen mogelijk.”

CPRO

Vissers wijst ter illustratie op het laagdrempelige rekenpakket CPRO. Daarmee kunnen bouwbedrijven offertes, vorderingsstaten, facturen en nacalculaties maken voor hun bouwprojecten. Die tool biedt ook de luxe om alles in één programma te doen. Projecten kunnen snel en eenvoudig worden opgevolgd. Van offerte tot oplevering. CPRO is gratis voor WTCB-leden. Ze moeten zich alleen eenmalig registreren via cpro.wtcb.be.

Ook het gebruik van een website en sociale media zijn laagdrempelige manieren om te digitaliseren en via die weg nieuwe klanten te vinden. Volgens de FOD Economie gebruikt 72 procent van de Belgen sociale media. Een evenement zoals Digital Construction Brussels biedt alvast een mooi overzicht van de mogelijkheden van digitalisering en maakt de beschikbare technologie veel toegankelijker, besluit Vissers.

Recente berichten